GAZA CITY: Gencatan senjata dikuat kuasakan di Gaza hari ini, iaitu selepas seminggu keganasan berlaku di sempadan Palestin-Israel yang sudah mengorbankan 160 orang.

Jalan raya di Bandaraya Gaza gelap dan lengang beberapa minit sebaik gencatan senjata dikuat kuasakan tepat jam 12 malam tadi (waktu tempatan).
Beberapa minit kemudian, orang ramai keluar beramai-ramai dari rumah mereka untuk meraikan 'kemenangan' hasil pelan gencatan senjata berkenaan.


Penduduk turut meraikan gencatan senjata itu dengan melepaskan tembakan ke udara di sepanjang Semenanjung Gaza serta percikan bunga api di awan sehingga menerangi kawasan kediaman penduduk Yahudi di sebelah sempadan Gaza.

“Kebenaran akhirnya menjelma. Allahu Akbar!," demikian bunyai sorak dan terikan penduduk.

Menteri Luar Mesir, Mohammed Kamel Amr yang mencetuskan pelan gencatan senjata selepas mengadakan siri rundingan sejak seminggu lalu, mengumumkan gencatan senjata itu dipersetujui dalam satu sidang akhbar di Kaherah, semalam.

Turut sama dalam sidang akhbar itu ialah Setiausaha Negara Amerika, Hillary Clinton.
Mengikut persetujuan gencatan senjata itu, Israel mesti menghentikan sebarang serangan sama ada di udara, laut dan darat, termasuk pencerobohan dan sasaran individu.

Ia juga menggesa pihak berkuasa Palestin menamatkan serangan roket serta serangan di sepanjang sempadan.

Jika gencatan senjata ini gagal dipatuhi dalam tempoh 24 jam, Israel boleh memulakan prosedur membuka laluan di sempadan Gaza dan membenarkan pergerakan orang ramai dan barangan. - AFP

Sumber : Berita Harian