30 September 2011

Ikan bilis goreng rangup lebih lama

Salam...
Kat sini, saya nak share petua yang sgt simple tapi useful. Nak tahu tak petua untuk bagi ikan bilis yg digoreng rangup dan yang penting akan kekal rangup. Caranya goreng ikan bilis seperti biasa,apabila ikan bilis masak kekuning-kuningan, tabur gula pasir sedikit serata ikan bilis. Kemudian kacau dan angkat. Anda akan dapati ikan bilis anda rangup dan kekal rangup dalam tempoh masa yang agak lama. Selamat mencuba...
Read More

26 September 2011

Resepi Rendang Ayam Ala Perak

Bahan-bahan:
Ayam seekor
Serai 4 batang - dimayang halus
Daun kunyit 2 helai - dimayang halus
Halia 3cm - dimayang halus
Lengkuas 7cm (kisar dan diambil airnya sahaja)
Cili kering 10 tangkai - dikisar
Bawang merah 7 biji - dimayang halus
Bawang putih 4 biji
Santan 1 mangkuk
Kerisik
Garam secukup rasa
Gula 1/2 sudu teh

Cara-cara:
Rendang ala perak ni berbeza daripada rendang-rendang negeri lain. Cara nak masak rendang ni lebih mudah. Masukkan semua bahan sekaligus dimulakan dengan ayam, bahan hirisan,bahan kisar serta santan kemudian kacau. Masak sehingga ayam empuk. Ayam juga blh digantikan dengan daging lembu. Selamat mencuba
Read More

15 September 2011

Resepi Lontong Goreng

erm...mesti ada yg pelik dengar resepi ni kan sebab tak semua negeri kat m'sia ada makanan ni. resepi ni berasal dari Johor. Saya tahu resepi pun masa stay kat sana tahun 2008...Sila lah cuba resepi ni mesti tak menyesal sebab resepi ni mudah dan sedap...Selamat Mencuba....:)

Bahan A (dikisar)
Bawang putih 2 ulas
Bawang merah 3 ulas
Cili Kering 7 tangkai
Belacan sebesar ibu jari

Nasi Impit segera Adabi 1 paket besar untuk 2 orang makan
Isi ayam 1 mangkuk kecil
telor sebijik
Sawi 2 pokok
Kicap pekat 1 sudu besar
Kicap manis 1 sudu besar
Kicap masin 2 sudu
Daun bawang
Daun sup
Garam

Cara-cara:
1. Tumis bahan yang dikisar sehingga naik minyak.
2. Masukkan isi ayam. ayam separuh masak masukkan telur sebjik dan kacau.
3. Masukkan nasi impit yang dipotong kecil (seperti nasik impit yg dimakan bersama sate).
3. Masukkan sawi, kicap pekat, kicap masin dan kicap manis. Kacau sehingga sebati
4. Masukkan garam. Tutup api dan masukkan daun ketumbar, daun bawang dan kacau.
5. Sedia untuk dimakan....Selamat mencuba!






Read More

06 September 2011

Puasa Enam di Bulan Syawal

Walaupun Ramadan sudah berlalu, kita masih lagi mempunyai talian hayat untuk menambahkan amalan Syawal, iaitu berpuasa enam hari selagi Syawal masih ada. Ia adalah puasa sunat selama enam hari bermula dua Syawal hinggalah penghujungnya.
Ada riwayat menyebut, Allah SWT menciptakan langit dan bumi selama enam hari, iaitu pada Syawal. Sesiapa berpuasa pada bulan ini akan dianugerahkan kebajikan pahala seperti bilangan makhluk di dalamnya, diampunkan dosanya serta diangkat darjatnya di sisi Allah SWT. (Durratul Waizin 71)
Daripada Ibnu Umar, Nabi SAW bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian disusuli dengan puasa Syawal seolah-olah ia baru saja dilahirkan dalam keadaan suci bersih dari dosa kesalahan.” (Targhib Wattarhib Fi Fadail A’mal)

Read More...
Read More

Kenangan Syawal 2011

Salam...

Sekelip mata jer dah berakhir minggu pertama syawal, alhamdulillah raya tahun ni berjalan dengan baik dan agak meriah berbanding tahun-tahun yang lepas. yang pasti tahun ni bertambah sibuk manakan tidak pagi2 raya sibuk siapkan juadah raya dan anak-anak. tapi sayang kerana kesibukkan pada hari raya sampai tak sempat nak snap gambar keluarga untuk kenangan tapi memori raya tahun ni tetap terpahat dalam ingatan. moga ada kesempatan lagi untuk menyambut raya di kampung halaman sendiri di tahun-tahun akan datang.

Di sebalik kemeriahan raya,terselit juga kisah duka. tapi cuma yang suka boleh dikongsi yang duka biarlah ditanggung sendiri. sedihnya arwah mak dah tiada untuk berkongsi cerita. rasanya dengan arwah mak sahaja boleh mengadu derita. Mak, syawal tahun ni tak pernah sama semenjak mak tiada. Mak seorang ibu yang hebat. Tak pernah bahagi kasih antara anak-anak dan menantu. semua dilayan sama rata tidak mengira pangkat dan darjat. tiada istilah "pilih kasih" kerana mak sentiasa berlaku adil. tiada yang lebih tiada yang kurang. murni dan bersihnya jiwa mak. bahagia dan aman nya dunia jikalau semua anak-anak dan menantu-menantu di dunia ini memiliki ibu sehebat mak. Bertuah nya kami memiliki mak walaupun cuma sementara mak dipinjamkan kepada kami. Moga mak ditempatkan di kalangan kekasih-kekasih Allah, diselamatkan dari api neraka...Percayalah mak, pada kami tiada ibu sehebat mak. Mak, kami rindu pada mak.....


Untuk Mu Ibu by Exist
Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian
Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan
Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati
Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi

Tuhan Yang Esa
Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu

Oh! Ibu
Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu

Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu
Saat ini
Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu
Read More

Kombinasi Simpulan Tocang dan Manik Tabur

Blooming Flowers

Live Traffic Feed

Copyright 2010..anie&co...All Rights Reserved. Powered by Blogger.

© 2011 Seindah Biasa, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena