25 June 2012

bersyukurkah kita...?

pernah dengar tak karma...ataupun kata lain nya what u give u get back? pada qasehsuci setiap perbuatan ada pembalasan,sama ada baik ataupun buruk sama ada di balas di dunia atau pun di alam sana..
orang selalu cakap kalau hari tu sesuatu yg buruk berlaku orang akan kata hari tu kata bad day.....
pada qasehsuci tak ada satu hari pun dlm setahun yang Allah swt ciptakan ada hari yang buruk...sekiranya perkara buruk terjadi pada kita pada sesuatu hari anggaplah itu adalah peringatan supaya kita tidak terus lalai dan alpa...mungkin tuhan bayar cash. tandanya Allah sayangkan kita beri kita kesedaran...supaya bila kita rasa sakit akan menyedarkan apa berkara buruk ataupun tak elok yang kita dah lakukan...

kadang-kadang kita sebagai manusia tak sensitif tentang perasaan orang lain tapi amat sensitif atau bahasa mudahnya amat mudah tersentap bila ada yang menyinggung perasaan kita...mana tau bila kita bercakap pada kita tak bermaksud ape2 tapi ada yang terasa...so bila sesuatu menimpa jgn cepat melatah..muhasabah diri,tengok dan kaji balik apa yang kita dah lakukan...

sentiasa jadi orang yang bersyukur...syukur?...perkataan yang mudah dilafazkan tapi bolehkah kita menjalankan tuntutan seorang muslim yang bersyukur...syukur tidak hanya di lafaz di bibir..syukur perlu dilaksanakan dengan rukun-rukun nya...salah satunya meninggalkan segala larangan dan melakukan segala suruhan...bersyukur kah kita sekiranya dalam sehari pun solat pun tak cukup 5 waktu? bersyukur kah kita sekiranya aurat kita tidak tutup dengan sebetul-betulnya...? bersyukurkah kita sekiranya kita masih tidak puas dengan apa yang kita ada? bersyukurkah kita sekiranya masih terbit perasaan iri hati melihat kesenangan orang lain?....untuk menjadi insan yang benar-benar bersyukur bukan mudah...bantulah kami Ya allah untuk menjadi insan yang benar-benar bersyukur bukan insan yang hipokrit melafazkan di bibir sahaja...

hari ni...hari yang penuh dugaan untuk qasehsuci...jari qasehsuci tersepit pintu kereta..sakitnya memang bukan kepalang...qasehsuci look back..memang qasehsuci ada salah...sebagai manusia biasa qasehsuci pun tidak terlepas dari buat salah...tapi atas kesakitan itu qasehsuci berterima kasih pada Allah swt menyedarkan qasehsuci...sebagai manusia memang kita tak sempurna tapi kita harus sentiasa berusaha untuk menjadi sesempurna mungkin...di sisi Allah dan di sisi insan-insan tersayang...

nukilan asli dari qasehsuci...

5 comments:

permata biru said...

jari saya pun baru je tersepit..boleh baca entry sini..

http://wwwpermatabiru2010.blogspot.com/2012/06/jariku-tersepit.html

sakit sangat kann..kan..

QasehSuci said...

@permata biruhehehe...samer la kita

permata biru said...

saya promote blog akak anie.baca sini

http://wwwpermatabiru2010.blogspot.com/2012/07/blog-awesome-pilihan-permatabiru.html

QasehSuci said...

@permata biruuikssss terharu ni..tenQ veryyyyyyy muchhhhhhh

permata biru said...

tag sini

http://wwwpermatabiru2010.blogspot.com/2012/07/giveaway-by-eiqa-ain.html

kalau rajin join la

Kombinasi Simpulan Tocang dan Manik Tabur

Blooming Flowers

Live Traffic Feed

Copyright 2010..anie&co...All Rights Reserved. Powered by Blogger.

© 2011 Seindah Biasa, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena